Ervaringen

Wij kunnen je van alles vertellen over het Maaswaal College, maar leerlingen en docenten kunnen dat natuurlijk nog veel beter. Lees hieronder hun ervaringen en kom erachter hoe het er op het Maaswaal College aan toe gaat!

Leerlingen




Abe over de begeleiding op school

“Ik voelde het meteen tijdens de voorlichtingsavond: dit is mijn plek, hier gaat het lukken. We werken hier met laptops, digitaal lesmateriaal en een fijn programma voor leerlingen met dyslexie. Je merkt dat de school daar echt aandacht voor heeft. Daardoor lukt het me om meer gestructureerd te werken. Bovendien kan ik me in de kleinere klassen goed concentreren.” – Abe Brussaard (brugklasleerling)




Maud over bekenden op school

“Mijn broer en zus zaten al op het Maaswaal College toen ik hier naar de brugkas kwam, dus het voelde alsof ik de school al een beetje kende. Ook letterlijk, want veel leerlingen van mijn basisschool en bijvoorbeeld van mijn hockeyvereniging zitten hier op school. Dat maakt het wel een stukje gemakkelijker om te wennen hier.” – Maud Schiltmans (brugklasleerling)




Lukas over de ligging van de school

“Ik koos voor het Maaswaal College, omdat het lekker dichtbij is. Dan hoef ik tenminste niet zo ver te fietsen en heb ik meer tijd over om na school nog leuke dingen te doen thuis. Ik had bovendien alleen maar goede dingen gehoord over deze school en veel kinderen uit mijn groep 8 gingen ook hier naartoe. Dat vond ik wel zo fijn: dan ken je tenminste al mensen.” – Lukas Versteeg (brugklasleerling)




Amy-Joy over beroepsoriëntatie

“De focus op kansen en mogelijkheden vind ik fijn. De hele wereld ligt als het ware voor je open: je kunt nog van alles kiezen. De decaan vertelt over de activiteiten die je kunt doen, zoals het maken van testjes, het bezoeken van open dagen. Veel activiteiten doe je gewoon zelf, de mentor volgt je en moedigt je aan. Zo kun je je voorbereiden op je vervolgopleiding, door te ontdekken waar je talenten liggen en hoe je die verder kunt ontwikkelen.” – Amy-Joh Jalloh (leerling 4 havo)

Docenten

Renate over UNESCO

“Leren samenleven is één van de pijlers van onze school. Dat zie je in alles terug: in de manier waarop we met elkaar omgaan en in onze lesmethodes. Zo ga je vaak aan de slag in groepjes. Je leert dan hoe leuk het kan zijn om te delen en hoeveel verder je komt als je elkaar kunt aanvullen. Je komt zoveel verder als je goed kunt samenwerken” – Renate Kaspers (docent)


Peter over grenzen verleggen

“We dagen je uit om je grenzen te verleggen. Het mooiste is als je ziet dat leerlingen iets nieuws proberen waar ze eerste tegenop zagen of als ze iets voor elkaar krijgen wat ze eerder dachten niet te kunnen. Daar leren ze immers het meeste van. Dan probeer ik hen moed in te praten; nét dat benodigde steuntje in de rug te zijn, zodat ze het wél voor elkaar krijgen. De voldoening na afloop, zowel voor de leerling als voor mij, is onbetaalbaar.” – Peter van Breet (docent)


Joost over de sfeer op school

“Als docenten zijn we oprecht betrokken bij het wel en wee van onze leerlingen. Als we zien dat het niet goed gaat, ondernemen we actie. We denken daarbij niet in termen van wij-zij, maar meer in termen als co-creatie. Gelukkig horen we van leerlingen en ouders vaak terug dat ze ons toegankelijk, vriendelijk en geduldig vinden.” – Joost Schellekens (docent)